NIEUWE TARIEVEN Betaal slechts € 0,10 cent per maandelijks uniek contact Meer informatie

8 tips om conversaties via messaging te stimuleren

Messaging heeft veel te bieden. Benieuwd of jij alles eruit haalt wat erin zit? Lees in deze blog waar je aan kan denken om je messaging presence (verder) te vergroten. Zo zet je messaging in the picture, en heb je er een krachtig middel bij om de klanttevredenheid te upgraden en de concurrentiestrijd te winnen. Get inspired!

 

#1: Laat van je horen

Ben je aan de slag gegaan met messaging, maar houd je het liever nog even onder de radar? Snap ik, maar weet dat het niet nodig is. Logisch dat je het spannend vindt wat je te wachten staat, en hoe groot het volume van inkomende chatberichten zal zijn. Maar onthoud dat indirecte communicatie via traditionele kanalen zal afnemen. Minder tijdrovende telefoontjes en e-mails, meer tijd- en kostenbesparende chatconversaties. Kortom: om je messaging presence te vergroten, is het belangrijk je bewust te zijn van de toegevoegde waarde ervan. Zo haal je eruit wat erin zit!

 

#2: Chatbuttons op productpagina’s

Klanten willen persoonlijk worden geholpen wanneer zij een vraag hebben, zo ook binnen de webshop. Geef de online shopper het gevoel dat je altijd en overal klaarstaat, en vergroot je messaging presence door een chatbutton aan productpagina’s toe te voegen. Zo verkrijg je direct opt-ins, waarmee je shoppers proactief door middel van serviceberichten kan updaten over een nieuw type abonnement, product of persoonlijke deal.

 

#3: Omnichannel chat widget

Nog een manier om te laten zien dat je openstaat voor klantcontact, is de toevoeging van een omnichannel chat widget aan de webshop. Klanten kunnen al scrollend door productpagina’s tegen vragen aanlopen. In één click start de real-time support, begeleid je klanten in het doen van de juiste aankoop en worden vraagtekens weggenomen.

 

#4: Click-to-chat button

Gebruik je Facebook- of Instagramadvertenties? Voorzie ze van een click-to-chat button, en er kan met een simpele click of swipe een WhatsApp-gesprek worden gestart. Is het oog van de klant op zo’n button gevallen, dan is de kans groot dat er voor volgende chatmomenten direct contact via de messaging app wordt opgenomen. Lees hier meer over WhatsApp click to chat buttons.

 

#5: In-app promoties

Heb je een consumentenapp? Goed nieuws! Is de klant ingelogd dan kan je ervoor zorgen dat er een overlay-scherm inclusief CTA-button verschijnt. Hierin kan je vragen of de klant zich voor je (nieuwe) WhatsApp-service wil aanmelden. Een slim moment waarop je de aandacht van de klant hebt, en tegelijkertijd laat weten dat je altijd via messaging kanalen klaarstaat.

 

#6: Externe communicatie

Laat werknemers organisatiebreed in hun e-mailhandtekening het zakelijke WhatsApp-nummer toevoegen. Of wat dacht je ervan om in de nieuwsbrief en op social media te delen dat je de klant graag via zijn messaging voorkeurskanaal te woord staat? Kleine handelingen die grootse impact kunnen hebben.

 

#7: Productverpakkingen en buitenreclame

Zie elke stap in de customer journey als een moment om de messaging presence te vergroten. Bied je consumentenproducten aan? Overweeg eens om op de verpakking kenbaar te maken dat je klantenservice niet alleen telefonisch en per e-mail, maar ook via WhatsApp er voor de klant is. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van QR-codes (zie het praktijkvoorbeeld van Subway) en deep links. De klant kan zo binnen een handomdraai met een service agent in gesprek gaan. Run je een fysieke winkel? Denk dan eens aan de kassabon en gedrukte advertenties in en rondom de shop. Laat je creativiteit de vrije loop!

 

#8: Call-to-messaging deflection

Eén tijdrovend telefoongesprek inclusief lange wachtrijen staat al snel gelijk aan zo’n tien chatconversaties. Logisch dat je vanwege een hogere klanttevredenheid en lagere kosten het liefst zoveel mogelijk klantvragen via messaging kanalen opvangt. Pakt de consument nog vaak voor elk wissewasje de telefoon? Dit komt meestal doordat ze simpelweg niet bekend zijn met je messaging opties. Call deflection is de oplossing. Pas het welkomstbericht in het telefoonmenu aan, en kaart aan dat je ook graag het gesprek via een alternatief servicekanaal voert: ‘Toets 1 om een WhatsApp-gesprek te starten, toets 2 als je toch liever aan de lijn blijft.’

 

Call Deflection to WhatsApp

Meer weten?

Wil je meer weten over hoe jij als bedrijf messaging conversaties kunt stimuleren? We denken graag met je mee over een efficiënte inrichting van je digitale customer service kanalen. Neem contact op via info@saysimple.nl of praat met ons op WhatsApp.

{{ showError(errors.items, 'step', '') }}

Vraag een gratis demo aan

Je zit nergens aan vast.

Voor we het vergeten...

Nog wat details en we zijn good to go.

Thank you!

We will call you within two working days to schedule a personal demonstration.
Can't pick up the phone? No worries, we'll send you an email!

Go home