NIEUWE TARIEVEN Betaal slechts € 0,10 cent per maandelijks uniek contact Meer informatie

Unieke branding met WhatsApp stickers

WhatsApp biedt sinds kort het gebruik van geanimeerde stickers aan op WhatsApp Business. Het lijkt misschien wat vreemd, maar het aanbieden van merkgerelateerde stickersets van jouw bedrijf aan consumenten in messaging apps kunnen conversaties persoonlijker maken en merkperceptie een boost geven.

Geef conversaties een persoonlijk tintje

Emoties uitdrukken op messaging platforms kan best lastig zijn. Emoji’s of geanimeerde GIF’s kunnen je een handje helpen om miscommunicatie te voorkomen. En nu komt daar ook het gebruik van geanimeerde stickers bij. Vaak drukken deze conversatie-opleukers ons gevoel beter uit dan woorden.

 

Het potentieel van stickers

Met stickers kun je jouw bedrijf nog beter tot de verbeelding laten spreken, vooral als je gebruik maakt van ‘branded’ stickers. Bedrijven van Disney tot Dunkin’ Donuts gebruiken stickers en zien het enorme potentieel dat stickers met zich meebrengen. Het zorgt voor dieper en vooral leuker contact met hun klanten. Maar waarom zou je stickers willen gebruiken? We benoemen hieronder 2 redenen om stickers te gebruiken.

 

1. Unieke branding

Als marketeer kan je stickers inzetten om jouw merk beter onder de aandacht brengen. Gebruik op maat gemaakte visuals en animaties voor unieke campagnes die goed aansluiten bij jouw doelgroep. Coca-Cola zette in Bulgarije via Viber een sticker-campagne op, die leidden tot 191.000 sticker-downloads met een conversieratio van 30%.

 

2. Extra naamsbekendheid

Leuke stickers kunnen onderdeel worden van de dagelijkse conversatie. Hierdoor wordt jouw merk verspreid zonder het gebruik van een dure campagne. Zo kreeg het merk Snickers 42 miljoen views via 61.000 mensen, doordat gebruikers de merkstickers deelden naar familie en vrienden. Belangrijk is dat de sticker klikbaar is, zo kan de ontvanger klikken op de sticker, de volledige stickerset downloaden en deze zelf gebruiken.

 

Waar gebruik je branded stickers via WhatsApp

Stickers kun je op meerdere momenten inzetten. Op welke momenten dat zijn, benoemen we hieronder:

  • Online shopping: stickers helpen bij het neerzetten van een unieke en gepersonaliseerde winkelervaring. Klanten zijn eerder geneigd om  bij je te kopen als je ze een leuke ervaring geeft.
  • Notificaties: vrolijk je notificaties op met branded stickers. Het valt meer op bij klanten en ze waarderen de moeite.
  • Klantenservice: hebben klanten vragen of speciale verzoekjes? Stickers helpen het sentiment in je conversatie over te brengen en voegen een vrolijke laag toe aan de conversaties.

 

Aan de slag met je eigen stickers

Mocht je zelf ook stickers willen maken, dan is het allerbelangrijkste dat stickers leuk, deelbaar en hyperrelevant moeten zijn voor de consument. Je kunt je eigen sticker ontwerpen met eenvoudige codes voor zowel Android als iOS. Hiermee kun je een app bouwen met minimale ontwikkel- of programmeerervaring. Het kost wat tijd maar het levert wel unieke branding mogelijkheden op. Een aantal tips om je op weg te helpen, kun je hieronder lezen.

Persoonlijke stickers moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Elke sticker moet een transparante achtergrond hebben
  • Stickers moeten 512 x 512 pixels bevatten
  • Elke sticker moet kleiner zijn dan 100 kB.

Daarnaast moet je een symbool leveren dat wordt gebruikt om je stickerpakket te representeren in de stickerkiezer van WhatsApp. Deze afbeelding moet 96 x 96 pixels bevatten en minder groot dan 50 kB zijn.

WhatsApp Business stickers

Tips om je stickers extra goed uit de verf te laten komen:

  • Voeg een strook van 8 pixels #FFFFFF toe aan de buitenkant van elke sticker. Stickers worden namelijk op verschillende achtergronden getoond, door het toevoegen van een strook komt je sticker altijd goed uit de verf.
  • Voeg een marge van 16 pixels toe tussen de sticker afbeelding en de rand van het canvas. Zo weet je zeker dat jouw sticker de juiste verhoudingen heeft.

Na het maken van jouw persoonlijke stickerontwerpen kun je de stickerset publiceren op de Google Play Store of op de Apple App Store. Belangrijk is om ‘WhatsApp’ niet in de naam van je sticker set te laten voorkomen. Lees voor het publiceren van jouw stickers ook nog de servicevoorwaarden van WhatsApp. Gebruikers kunnen na het publiceren van de stickerset  jouw stickers downloaden vanuit de app store en deze direct versturen via WhatsApp.

 

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe je stickers kunt integreren in jouw WhatsApp Business kanaal? Wij denken graag met je mee over een efficiënte inrichting van je digitale customer service kanalen. We sluiten jouw bedrijf aan op WhatsApp en we bieden begeleiding om je gestelde doelen op het gebied van messaging te behalen.

Neem contact op via info@saysimple.nl of praat met ons op WhatsApp.

{{ showError(errors.items, 'step', '') }}

Vraag een gratis demo aan

Je zit nergens aan vast.

Voor we het vergeten...

Nog wat details en we zijn good to go.

Thank you!

We will call you within two working days to schedule a personal demonstration.
Can't pick up the phone? No worries, we'll send you an email!

Go home