NEWS! Wervingscampagne via chatbots en WhatsApp voor Subway Lees meer

WhatsApp past opt-in en quality rating beleid aan

WhatsApp gaat vanaf 9 juli 2020 haar opt-in beleid updaten en de quality rating verbeteren. De update geeft je de mogelijkheid om eenvoudiger, creatiever en rechtstreeks via WhatsApp een opt-in te vragen en nog steeds je huidige servicelevel te behouden.

Huidige spelregels opt-in beleid

Voor je klanten notificaties kan sturen via WhatsApp, moet je als bedrijf een actieve opt-in verkrijgen. Maar hoe ziet zo een opt-in beleid eruit? Het oude opt-in beleid heeft 3 belangrijke punten waar je rekening mee moet houden:

  • Je kan een opt-in alleen krijgen via een kanaal van een derde partij.
  • Opt-in toestemmingen moeten ondubbelzinnig zijn en met een visueel element naast de naam en het logo van WhatsApp, denk aan een button.
  • Een klant moet de mogelijkheid krijgen zijn telefoonnummer te wijzigen of zich af te melden.

Nieuw opt-in beleid

WhatsApp gaat de regels van het nieuwe opt-in beleid vereenvoudigen, waardoor het makkelijker te gebruiken is. In het nieuwe opt-in beleid ben je verplicht duidelijk aan te geven:

  • Dat de persoon zelf kiest om via WhatsApp berichten van jouw bedrijf te ontvangen.
  • Wat de bedrijfsnaam is van jouw bedrijf waarvoor de persoon zich aanmeldt.
  • Dat je voldoet aan de lokale toepasselijke wetgeving.

Met het nieuwe beleid kan je zelf bepalen waar je deze opt-in verkrijgt, zolang de opt-in toestemming duidelijk is voor de klant. Het voordeel van deze update is dat je meer mogelijkheden hebt om een opt-in toestemming te krijgen.

Klantbeleving is key

WhatsApp is een veelgebruikt en populair kanaal, waarbij klantbeleving centraal staat. Het voeren kwalitatieve gesprekken tussen jou en je klant moet daarom een topprioriteit zijn. Rekening houden met de quality rating kan je helpen om op het juiste pad te blijven. De quality rating laat zien hoe berichten door jouw klanten zijn ontvangen in de afgelopen 24 uur. Er zijn drie verschillende ratings: hoog, medium en laag.

Een manier waarop de quality rating beïnvloedt kan worden is als jouw bedrijf geblokkeerd of gerapporteerd wordt als spam. Klanten doen dit bijvoorbeeld, als ze het gevoel hebben nooit een opt-in hebben gegeven. Deze signalen hebben invloed op de quality rating van je bedrijf. We geven je graag 4 tips voor een hoge quality rating. Een flexibeler opt-in beleid betekent niet dat je kunt inleveren op klantbeleving.

  • Vertel wat voor soort berichten je gaat sturen, denk aan reserverings- of bezorg updates.
  • Stuur alleen nuttige meldingen naar je klant.
  • Vertel je klanten hoe ze zich kunnen afmelden.
  • Houd de quality rating continu in de gaten.

Meer weten?

Meer informatie over de updates in het bedrijfsbeleid van WhatsApp Business kunt u hier vinden. Of wilt u meer weten over WhatsApp Business? We denken graag met je mee over een efficiënte inrichting van je digitale customer service kanalen. Binnen een week kunnen we je bedrijf aansluiten op WhatsApp en samen de eerste stappen zetten.

Neem contact op via info@saysimple.nl of praat met ons op WhatsApp.

{{ showError(errors.items, 'step', '') }}

Probeer ons Social Messaging Automation platform

Laat je e-mail achter.... we won't bite!

Before we forget...

Nog wat details en we zijn good to go.

Thank you!

We will call you within two working days to schedule a personal demonstration.
Can't pick up the phone? No worries, we'll send you an email!

Go home